Rabarberkaka! :)

         
Den här kakan bakade jag i kväll och vi avnjöt den till efterrätt med vaniljsås idag! :)

När jag satt på jobbet idag och letade recept på surdegsbröd hittade jag även det här receptet. :) Visste att jag hade två påsar rabarber i frysen så då tänkte jag att jag ville testa det här receptet. :)

Hittade det på Saltåkvarns hemsida under bröd/kakor. 

Saftig Rabarberkaka

Ingredienser

Smör

100 g

Socker

2 dl

Ägg

1 st

Mjölk

1,5 dl

Vetemjöl

4 dl

Bakpulver

2 tsk



Rabarber i bitar

4 dl

Kardemumma, stött

1 tsk

Socker (till rabarbern)

2 tsk

Gör så här

Skala och skär rabarbern i centimeterlånga bitar. Blanda dem med socker och kardemumma.

Smörj och bröa en form (rund och slät).

Rör margarin och socker poröst.
Tillsätt ägget och därefter mjölet blandat med bakpulvret.
Häll i mjölken och rör om.

Häll ner rabarbern i smeten. Tryck ned dem så att de kommer in i kakan.
Grädda kakan i 175 grader i ca 35 minuter.
Servera med nyvispad grädde, vaniljsås, gräddglass eller varför inte med sommarens färska jordgubbar!

Det här receptet fick vi av Madelene på Ytterjärna Restaurang.


Beroende på vilken form man använder kan gräddningstiden variera. Jag hade nog i mer rabarber och dessutom hade de ju varit frysta. Jag hade nog inne kakan ca 20 minuter längre än vad det stod på receptet. Känn med en sticka för att kolla om den är färdig! Min kaka blev ganska hög eftersom min form inte är så stor utan snarare hög.

Lycka till!

Hoppas att ni får en fortsatt underbar helg!

Ha det bäst!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Pia

Hej du har en sak att hämta på min blogg!!

2009-05-01 @ 20:39:57
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/
Postat av: Pia

Vilken mumsig kaka...den ska jag prova någon dag!!



Tänker på dig och hoppas din dag bli fin,ska du jobba i dag med?



Glöm ej att hämta Awarden hos mig! :)



Kram Pia

2009-05-02 @ 09:04:10
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0