Korvgryta! :)


Min egenkomponerade korvgryta! :)

Kvällens middag blir korvgryta, i den har jag haft! :

500 gr middagskorv 9%
6 stora potatisar
3 stora morötter
½ gul lök (hade inte mer hemma)
Haricorts verts "gröna bönor" (två nävar ungefär)
3 stora blad vitkål
1 fast äpple
2 buljongtärningar
ca 1½ liter vatten


Skala potatisarna och morötterna och dela dem i lika stora bitar. Skär även korven i lika stora bitar.
Skär vitkålsbladen i "lagom" stora bitar och dela äpplet och skär bort kärnhuset och dela det i bitar. (behåll skalet på om du inte vill att äpplet ska koka sönder)
Skala och hacka löken, ta mer lök om du vill, jag hade bara en ½ lök hemma så jag tog i den för smakens skull.

Fräs löken och haricovertsen (om de är frysta) i lite olja eller smör. Tillsätt morötter och vitkål och låt dem steka med en stund. Tillsätt sen korven och fräs den en liten stund.
Tillsätt de råa skalade potatisarna, buljonärningarna och vattnet och låt allt koka upp. Sänk värmen och låt det koka i ca 10 min. Efter ca 5 min kan du tillsätta äpplet, beroende på om du vill att det ska koka sönder eller inte. Testa med en sticka/gaffel för att se att morötter potatis är klar.

Smaka av med peppar, salt och ev. örtkryddor om du vill! Jag tänkte ha i rosmarin och timjan vilket jag tycker passar bra till fläskkött och korv.

Red av buljongen, jag brukar använda maizenamjöl utrört i vatten för att reda av.

Smaklig måltid!

P.S Du kan givetvis lägga till och dra ifrån ingredienser allt beroende på vad du har hemma eller efter tycke och smak! D.S.

Ha en skön kväll!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Pia

Får prova någon dag,ser gott ut!!

2009-05-26 @ 06:43:56
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0