Kvällens intag ;)

Till middag i kväll hade vi ugnstekt falukorv och hemgjort potatismos. :)


Mellan skivorna hade jag senap och 17% herrgårdsost.
Hade även ett äpple i klyftor med i formen.


Som ni säkert redan vet är det Fettisdagen idag. Så jag bestämde mig för att baka semlor. Hittade ett recept på nätet som var lite "nyttigare".


Hade marsankräm i bullen istället för grädde och mandelmassa.
Det var riktigt gott faktiskt! ;)


Semlor
Till degen behöver du:
  • 25 gram jäst
  • 3 dl mjölk
  • 1 dl lätt kesella (kvarg) (jag hade bara turkisk yogurth hemma så jag använde det)
  • 2 msk socker
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk malen kardemumma
  • ca 8-9 dl vetemjöl, gärna special (jag använde fullkornsvetemjöl)
Värm mjölken och kesellan till 37 grader. Lös jästen i degväskan och tillsätt kardemumma, socker och salt. Knåda i mjölet lite i taget tills du får en slät, men inte för fast deg. Knåda degen i 8-10 minuter med maskin eller det dubbla för hand.

Låt degen jäsa ca 30 minuter.

Ta upp på bakbord och dela i 14 bitar. (Jag delade min deg i 16 bitar så att jag fick lite mindre bullar) Rulla bitarna till runda bullar och sätt av på smord plåt eller plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa ordentligt, till dubbel storlek, cirka 45 minuter.

Grädda bullarna i 225 grader i cirka 10 minuter.

Låt svalan på galler.

Jag delade bullen på mitten och bredde på lite marsankräm. Men man kan givetvis ha i mandelmassa och grädde oxå. Ett smalare allternativ till grädde kan vara vaniljvisp eller mellangrädde. Provade även bullen med lite bregott och det var oxå gott.

Lycka till!

Receptet hittade jag på http://www.semlor.nu/latta-semlor

Kommentarer
Postat av: Krillan

Det ser jättemumsigt ut ;)

2009-02-25 @ 07:22:55
Postat av: Helena

Du lyckas alltid hitta så många goda recept! :)

2009-02-25 @ 08:21:20
URL: http://tjolebompan.blogg.se/
Postat av: Sofia

Marsankräm! Smart!

2009-02-25 @ 14:52:12
URL: http://halsowannabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0