Det blir kycklingpaj i kväll! :)

Idag är som ni säkert vet som läser min blogg vägdag för mig. Ställde mig på vågen i morse och tänkte att jag bara skulle gilla läget oavsett vikten. Men döm om min förvåning när jag såg att jag hade gått ner sedan förra veckan. Hur mycket har jag ingen aning om då jag inte brytt mig om att notera vikten nu när jag gått upp lite. :( Men vikten idag är bara 0,5 kilo ifrån min lägsta vikt i år. :D

Var inne på MåBra:s hemsida idag och registrerade vad jag skulle äta. Har bestämt mig för att hålla lite koll på vad jag äter nu när jag inte tränar. :( Hittade ett recept på en fullkornspaj, jag gör den med kyckling istället för skinka.

Kommer nog inte att ta så mycket ost som det står i receptet utan bara strö över lite så att det blir en fin "ostskorpa". :) Tänkte ha i lite rårivna morötter oxå tror jag.

Tänkte att jag skulle bjuda på receptet:

Fullkornspaj med ost och skinka

335kcal / 6,3 MBP, per portion
Ingredienser (4 portioner)

Här lagar du 4 portioner och sparar till lunchlådan. Ett tips är att göra degen kvällen innan eller på morgonen och låta den vila i kylen.


Pajdeg:
150 g kesella lätt
2 dl dinkelmjöl
1 msk vatten
1 tsk flytande smör till formen                                                                            
Fyllning:
3 ägg
3 dl lättmjölk
salt och peppar
100 g rökt skinka
1 dl purjolök i tunna skivor
4 strimlade, soltorkade tomater
2 dl riven ost, 10 %

Så här gör du

Blanda ingredienserna till pajskalet. Arbeta ihop till en deg och kavla ut den tunt mellan smörpapper. Tryck sedan ut den i en smord form som får vila kallt minst 30 min. Sätt ugnen på 200º. Nagga degen med gaffel och förgrädda ca 10 min. Vispa samman ägg och mjölk. Salta och peppra. Lägg fyllningen i pajskalet och häll över äggsmeten. Grädda klart ca 20 min och låt vila en stund innan du serverar med en grönsallad.

Smaklig spis! ;)

I kväll ska jag på Syjunta. :D

Hoppas att du får en bra kväll du oxå!

Tjing!
___________________________________________________________________________________________________

Är tillbaka igen en snabbis och tänkte bara berätta att jag i min paj har, kyckling, purjolök, rårivet äpple, råriven morot och äggstanning och ost ovanpå. :) Så det blev en "höstkycklingpaj". :D

Det är verkligen höst utanför mitt fönster då det både regnar och blåser. :(

Ha det bäst!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Ja du gumman hösten har kommit på riktigt nu tråkigt nog fast lite mysigt med förståss... bara det inte hade regnat så mycket..... pajen ser fantastiskt god ut...själv ska jag o Calle laga kycklinggryta med ris love u kram

2008-10-18 @ 15:30:44
Postat av: Anonym

såg väldans gott ut

:)

2008-10-20 @ 21:57:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0