Sentio, ergo canto - canto, ergo sum

När jag hade lämnat grabbarna på skolan och dagis gick jag till Iksu och tränade en dryg timme i gymmet och 40 min på Crosstrainern. :)

Sen åt jag lunch och gick till skolan. Hade lektion mellan 13-15 idag.

Nu har jag nyligen silat av en räkbuljong som jag har kokt. Något som jag lärde mig att göra när jag gick restaurangskolan på gymnasiet.

För er som är intresserade kan jag berätta att man sparar räkskalen i frysen och när man har några påsar beroende på hur stor gryta man har så tar man ut dem och fräser dem tillsammans med lök och vitlök. När de har tinat och fräst någon minut häller man på hett vatten och låter det koka upp, jag tillsätter oxå lite tomatpuré. Låt buljongen sjuda i ca 20 minuter och sila av räkskalen. Det luktar inte särskillt gott när man kokar skalen så det gäller att man vädrar. ;)

Jag använder buljongen som "bas" i fisk eller skaldjurssoppa. Man kan oxå använda det som bas i sås till fisk.

Lycka till! ;)

Håller just nu på och läser en bok som heter "Den musiska människan"  som är skriven av Jon-Roar Björkvold och i den hittade jag ett underbart citat som jag verkligen gillar. Sentio, ergo canto - canto, ergo sum. Jag känner alltså sjunger jag - jag sjunger alltså fnns jag till.

I kväll ska jag kolla ER och kanske brodera lite.

Ha en skön kväll!

Tjing!


Den översnöade cykeln är hämtad, men nu står den på lillebrors dagis istället. :p

Kommentarer
Postat av: Pia

All heder till dig som tränar så himla duktigt! BRAVO

Underbart citat! Gillar jag starkt!!!



Jag ska se spårlöst,sen sova är trött!

Kram på dig fina du:)

2009-03-09 @ 20:17:55
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

hoppas snön smälter snart så man kan cykla säkert ;)

2009-03-09 @ 23:13:26
Postat av: krillan

hoppas snön smälter snart så man kan cykla säkert ;)

2009-03-09 @ 23:14:06
Postat av: Pia

Klart vi ska ses till sommaren!!! Det måste vi! Kom hit och grilla vet jag!



2009-03-10 @ 08:18:12
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/
Postat av: Helena

Det med räkbuljongen ska ja minnas ;)

2009-03-10 @ 11:16:21
URL: http://tjolebompan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0