Fortsatt kallt...

...och då passar det bra med soppa. ;) Jag har gjort morotsoppa, använde skinkspadet från Julskinkan som jag sparat som "bas".

Här kommer receptet för er som vill testa. ;)

4-6 morötter ca 300gr
2 lökar (jag hade nog bara ungefär 1)
2 vitlöksklyftor (jag tog en stor)
1 liter vatten (hade i 2,5 dl skinkspad och 7½ dl vatten)
1-2 buljongtärningar (jag tog i 1 buljongtärning)
salt och peppar
cayennepeppar eller chilipeppar
1dl matlagningsgrädde (jag hade vispgrädde hemma och tog i ca 1 msk)

Skala och skär morötter, lök och vitlök i lagom stora bitar. Lägg bitarna i en kastrull och häll över vattnet. Låt sjuda under lock i ca 20 min tills morötterna är ordentligt mjuka.
Plocka upp grönsakerna med en hålslev och mixa dem i en mixer eller med en stavmixer, ta med lite av kokspadet.
Blanda grönsaksmoset med kokspadet, jag tog med allt för jag vill inte ha för tjock soppa. Tillsätt grädde och smaka av soppan med, salt, peppar och cayenne eller chilipeppar.
Låt soppan koka upp.
Smaklig spis!

                  
Så här vacker färg blir det på soppan. Jag åt av mitt "hembakade" bröd till. :)

Var ute en liten stund innan i det vintriga norrländska vädret. Vi har ca -15 grader kallt. Fick ett sms från min vännina som bor i inlandet och där har de -27. :( Är väldigt glad att jag bor ute vid kusten. :)

När jag var ute gick jag och handlade lite och då var jag inne på Konsum. Där fick man köpa 5 avokado för 10 kr. :) Så när jag kom hem gjorde jag "Gucka" (guacamole). :) Så nu står den i kylen och "gottar" sig. MUMS!!!


             Så här grön och fin blev "guckan". ;)

Har även gjort pizzasallad i eftermiddag. Min yngste son F älskar nämligen pizzasallad och jag råkade ha ett vitkålshuvud i kylen som verkligen behövde användas.
Om du skulle vilja testa på att göra pizzasalladen eller "guckan" är det bara att fråga efter receptet. ;)

Ha en trevlig kväll! Jag tror att jag kommer att fortsätta sticka på det jag började göra igår. :p

Tjing!

Tillbaka igen!

Glömde ju att skriva att maken hjälpt mig att skruva fast "clipsen" på mina nya skor. Så nu är det bara att blir frisk och boka ett spinningpass. :)

Tjing!

Tillbaka ännu en gång! ;)

Gick för att köpa mjölk på centrum där jag bor. Där finns en Ica Supermarket, en Konsum butik och en lite utländsk närbutik. Ingen av dem hade någon mjölk över huvudtaget??? :( Det finns ytterliggare en liten utländsk närbutik på området men de hade inte öppet. :(

Så jag bestämde mig för att gå och kolla om OK/Q8 som ligger på ett annat område här intill för att se om de hade mjölk. Jag hade tur, de hade gott om mjölk men jag fick betala 9.30 för 1 liter mellanmjölk. :( Det som dock var possitivt var att jag fick lite motion eftersom jag fick gå och "leta" efter mjölken. Så idag ser siffrorna på stegräknaren lite bättre ut än vad de har gjort de senaste dagarna. Idag har jag gått nästan 7000 steg. :)

Från och med imorgon ska jag gå minst 10 000 steg eller träna så att jag kommer upp i minst lika många steg.

Imorgon ska jag försöka inviga mina spinningskor. :)

Ha det bäst!

Tjing


 

Kommentarer
Postat av: Pia

Mums säger jag....har du något kvar till en frusen själ??



Vad duktig du är min vän...vill oxå baka matbröd,kanske skulle testa ditt OCH soppan!! blev så sugen nu....:(



Kram till dej

2009-01-04 @ 19:11:58
URL: http://gummanpiasblogg.blogspot.com/
Postat av: Coyntha

Hej! Vet du att guacamole kommer från mitt land??



Jag har original receptet.. hehe om du är nyfiken ;)



Visst är det gott? mumss!!



Lycka till med spinningen i morgon!



kram

2009-01-04 @ 21:35:53
URL: http://www.coyntha.wordpress.com
Postat av: Helena

Hardu hört att dom ska öppna Lidl där också, på parkeringen?

2009-01-05 @ 08:39:05
URL: http://tjolebompan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0