Ganska nöjd med mig själv! :D

Idag är jag hemma och tanken är att jag ska plugga. Uppgiften till imorgon har ju jag varit klar med sedan i tisdags men med div. datakrångel så hoppas jag att den är klar nu iallafall. :) Har några texter som ska läsas tills imorgon men det är inte så många sidor.

Idag har jag bakat pizzabullar, min äldste son önskade sig det för ett tag sedan men jag har inte fått tummarna loss att göra några förrän idag när jag hade gott om tid. Hittade ett bra recept igår som jag testade idag. Gjorde två satser och fyllde den ena med köttfärssås och lite riven ost och den andra med skinka och ost. De blev mycket mumsiga! :D Bildbevis kommer senare. :) Passade även på att göra pizza sallad oxå. :)

Här kommer receptet som jag har tagit från Må Bra:s hemsida. Tror inte att man kommer åt receptet om man inte är medlem. Men jag bjuder på det idag! ;)

Lunch med pizzabullar och vitkålssallad

6 MåBraPoäng (300 kcal)/portion

Ingredienser (2 portioner)

Till ca 20 bullar behövs:
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 tsk socker
1 msk olja
ca 6 dl vetemjöl (ev. hälften dinkel)
Fyllning:
1 dl tomatsås på glasburk
50 g rökt skinka
100 g riven ost, max 17 %
Pensling:
1 msk lättmjölk
2 tsk oregano
1 msk solrosfrön.
Servera 2 bullar per person med vitkålssallad:


1 klyfta vitkål, 300 g
1 liter vatten
2 msk paprikasallad från burk
1 msk rapsolja
2 tsk vitvinsvinäger
salt, svartpeppar

Så här gör du

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser. Knåda väl och låt degen jäsa minst 30 min, gärna 1 tim. Kavla ut degen till en avlång platta och bred ut tomatsåsen. Lägg på skinka och ost. Rulla ihop och skär i 20 bitar. Lägg varje bit i en pappersform med snittytan uppåt. Låt jäsa 20–30 min. Pensla med mjölk och strö över oregano och solrosfrön. Grädda i 225–250° ca 8 min.

Gör gärna salladen kvällen innan!

Strimla vitkålen fint. Slå kokande vatten över och låt det sedan kallna. Blanda med paprikasallad och en dressing av oljan och vinägern.Salta och peppra. Låt stå över natten och servera

Smaklig spis! ;)


Jag använde 2 dl dinkelmjöl och resten vetemjöl.

Vågen i morse var inte så kul att se på men jag har varit lite slarvig med maten de senaste dagarna och inte kommit igång med träningen igen efter förkylningen dessutom har jag min "mens" just nu så det kan vara en förklaring. Det var ett plus på 0,8 kilo. :( Men nästa vecka hoppas jag att jag är nere igen på samma vikt som förra veckan. Tänkte köra ett spinningpass i kväll! :D

Fick ett mycket glädjande mail idag från min lärare som jag hade på Internetkursen jag läste i sommar. Jag är godkänd på min fördjupningsuppgift som jag skickade in i söndags. Vilket innebär att jag är godkänd på hela kursen. :D

Nej, nu har jag inte tid att sitta här längre. Ska ta och ta mig ner till stan och betala en räkning som inte funkar att betala över nätet. :( Och sen ska jag ta mig till Lindex och köpa lite kläder till äldste sonen som fick ett presentkort i födelsedagspresent. :) Ska även ta mig till posten och berätta att någon som jobbar hos dem öppnar kuvert och plockar ut pengar ur dem. :(

Ha det bäst!

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0