Funderingar...

...har jag många just nu.

Sitter och läser inför morgondagens lektion och då står det ett citat i boken som jag fastnade för.

"Kunskaper i musik kan inte mätas som en slutprodukt - det är en processartad verksamhet där olika former av musikaliskt och estetiskt lärande sker - en situation där blomma och bär sitter på samma kvist." Ralf Sandberg

Måste man musicera på fritiden för att uppnå högsta betyg i musik?

Hur ska gemenskap, glädje och musikupplevelser kunna ses som kunskapsformer i musik. Hur ska kreativitet, musikskapande eller ej förutbestämda kunskaper som utvecklas i ett kreativt arbete kunna bedömas? Hur ska personligt musikaliskt uttryck, estetisk upplevelse, orginalitet, kommunikation med musik etc., uttryckas som kunskapskvaliteter? Hur kan bedömningskriterier utformas som kan identifiera olika nivåer i elevernas kunskapsutveckling i musik?

Dem här frågar och många andra tar boken upp som jag håller på och läsa och det är även det jag ska fundera över tills imorgon. Hmmm! :(

Hur märker vi  att eleverna har uppnått kunskapsmålen i musik?

Många frågor och förhoppningsvis kommer några av frågorna att hitta svar.

Ha det!

Tjing!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0